Istoria Mustad 1832 – 2025. De la cârlige de pescuit la automobile, margarină și alte invenții care au prins lumea întreagă

 Istoria Mustad 1832 – 2025. De la cârlige de pescuit la automobile, margarină și alte invenții care au prins lumea întreagă

Mustad i Afrika

Istoria cârligelor de pescuit Mustad începe cu…

Un râu. O roată de apă. Pământ. Fier. Viziune.

Hans Schikkelstad
Vardal (Gjøvik), Norvegia

În 1832, în Vardal (Gjøvik), Norvegia, lua naștere ceea ce avea să devină cel mai cunoscut brand de cârlige de pescuit din lume, Mustad. Aici, Hans Schikkelstad ridica pe malul un mic atelier de fierărie acționat de apele râului Hunnselva. Inițial se numea Brusveen Spiger- og Staaltraadfabrikk și producea cuie, sârmă, cuie de potcoavă și alte articole metalice pentru o Norvegie care abia învăța să-și construiască propria industrie. Era o epocă în care fiecare produs era o raritate și fiecare inovație, un salt de secol. Din acest atelier modest avea să apară, în deceniile ce urmează, o companie care nu doar că va deveni lider global în producția de cârlige de pescuit, dar va ajunge să breveteze mașini industriale unice, să producă margarină (da, ați citit bine, margarină), să construiască scutere, automobile, sobe, mașini de tuns iarba și multe alte invenții iar apoi să influențeze modul în care se pescuiește pe oceanele lumii. Așa începe istoria cârligelor de pescuit Mustad, cu apă, fier și o viziune care nu s-a oprit niciodată din evoluție.

Hans Schikkelstad și familia
Ole Hovelsen Mustad

1832–1877 – Primele generații Mustad și invenția care a schimbat totul în istoria cârligelor de pescuit, The Hook Maker

După moartea lui Hans Schikkelstad, conducerea fabricii de la Vardal a fost preluată de ginerele său, Ole Hovelsen Mustad, care a extins treptat producția și a pus bazele unei structuri industriale solide. În 1874, alături de fiul său, Hans Mustad, compania devine oficial O. Mustad & Søn, marcând începutul dinastiei industriale a familiei Mustad, care va influența profund nu doar Norvegia, ci și industria europeană de articole metalice și cârlige de pescuit.

Mathias Topp – părintele „The Hook Maker”

La acea vreme, cârligele de pescuit erau fabricate manual, în procese lente și costisitoare. În 1862, un tâmplar angajat în fabrică, Mathias Topp, a fost promovat maistru și a început să dezvolte un sistem mecanic care să automatizeze complet producția de cârlige pentru pescuit. După mai bine de un deceniu de teste, în 1877, Topp finalizează invenția care avea să transforme Mustad: o mașină automată cunoscută drept „The Hook Maker”.

Dispozitivul era capabil să prelucreze sârma de la un capăt la altul: tăia, îndoia, ascuțea, forma spinul, crea ochiul cârligului, totul fără intervenție manuală. Producția devenea rapidă, precisă și standardizată. Invenția a fost protejată ca un secret de stat. Schițele tehnice erau criptate, iar accesul la zona de producție era limitat la câțiva angajați de încredere, pentru a preveni copierea. Aceasta a fost prima mașină de fabricat cârlige de pescuit complet automatizată din lume, un punct de cotitură în producția mondială industrială.

Hans Mustad, Mathias Topp

Succesul a fost imediat. Mustad începe să trimită angajați în toată lumea, inclusiv în Asia, America de Sud, Africa și Oceania pentru a colecta mii de tipuri de cârlige tradiționale. Modelele erau apoi trimise înapoi la Gjøvik, unde erau analizate și replicate industrial. Această inițiativă a oferit companiei Mustad un avantaj unic: posibilitatea de a furniza cârlige perfect adaptate fiecărei piețe, mult mai rapid și mai ieftin decât orice alt producător din lume. Astfel, personalizare regională a cârligelor Mustad a devenit rapid un model de succes copiat ulterior de alți producători internaționali.

1877–1929 – Mustad, monopolul european și începutul expansiunii globale a cârligelor de pescuit

La doar câțiva ani după ce „The Hook Maker” a intrat în producție, Mustad devenea deja o forță pe piața europeană. Sub conducerea lui Hans Mustad și a celor cinci fii ai săi, compania a trecut de la un simplu producător de articole metalice la o rețea industrială bine pusă la punct, cu baze în multiple țări. Între 1890 și 1920, familia Mustad a achiziționat și construit peste 300 de fabrici și ateliere concurente în Europa, consolidând astfel poziția companiei ca lider absolut în producția de cuie pentru potcoave și, bineînțeles, cârlige de pescuit. Modelul industrial era unic: fiecare fabrică era prefabricată în Norvegia și reconstruită identic în țara de destinație, Franța, Germania, Italia, Anglia, chiar și în regiuni mai izolate, unde Mustad livra nu doar utilaje, ci și know-how, muncitori și structuri complete.

În 1910, Mustad se extinde în Europa de Est, chiar și în România, unde cumpără un teren la Galați. Ale. Mustad, Clarin Mustad, Holfohr Mustad, Wilhemm Mustad și Christian Mustad înființează fabrica „O. Mustad & Fii” din Galați în anul 1913, practic o filială a companiei norvegiene O. Mustad & Søn, specializată în producția de articole metalice, în special cuie, obiecte metalice și cârlige pentru pescuit pentru deservirea Europei de Est. Fabrica din Galați a fost una dintre cele mai importante unități industriale de profil din România în prima jumătate a secolului XX. În anii următori Mustad înființează o nouă fabrică la Timișoara și cumpără un sediu social în București pe strada Nicolae Filipescu nr. 43.

Până la 1905, compania Mustad funcționa cu peste 8.000 de angajați în 13 țări, producea la standarde identice în toată Europa și livra în peste 60 de piețe externe. Era o rețea industrială în care fiecare cârlig de pescuit conta și purta o semnătură norvegiană. În paralel, portofoliul Mustad se extinde cu sârmă industrială, pioneze, ace, șuruburi, toate fabricate cu aceeași precizie. Dar adevăratul motor de creștere rămâne cârligul de pescuit. Cu peste 100.000 de modele în portofoliu, cuvântul Mustad devine sinonim cu pescuitul. În unele regiuni din Pacific și Africa, insule din Polinezia, localnicii pronunță și acum în loc de cârlig de pescuit, Mustad ca substantiv comun.

Delegație Mustad în Africa 1929

Tot în această perioadă, Christian Mustad, nepotul fondatorului, reorganizează complet strategia de vânzări: creează un „catalog internațional Mustad”, tradus pentru fiecare țară, și dezvoltă o echipă globală de agenți. Cel mai faimos dintre ei avea să fie Eyvin Prahl, care în 1929 parcurge timp de 445 de zile întreg continentul african, deschizând piețe, stabilind relații comerciale și consolidând imaginea Mustad în teritorii unde puțini ajungeau. Povestea sa rămâne și astăzi o dovadă a curajului, tenacității și viziunii comerciale care au definit spiritul Mustad.

1915–1948 – Mustad, invenții industriale, automobile, diversificare și supraviețuire în vremuri tulburi

După ce a cucerit Europa cu cârligele sale de pescuit, Mustad a intrat într-o epocă a curiozității industriale. Dincolo de producția standardizată de cârlige, șuruburi, ace și sârmă, compania s-a aventurat în domenii care păreau, la prima vedere, improbabile. În fabricile Mustad au fost realizate sobe de fontă, tigăi, fiare de vafe, pioneze, scutere cu motor, automobile, mașini de tuns iarba, instalații pentru acoperișuri și toalete electrice cu ardere internă. Produsele erau diverse, toate reflectau obsesia pentru utilitate, durabilitate și inovație.

Hans Clarin Hovind Mustad – Mercedes Benz

Motorul acestei revoluții a fost Hans Clarin Hovind Mustad, inventator și lider al celei de-a patra generații a familiei, cunoscut pentru invenții Mustad care au depășit granițele industriei pescuitului. Acesta a proiectat o toaletă cu capac încălzit electric în 1915, a instalat un sistem de extracție a aerului direct sub scaun, a conceput o mașină de ascuțit lame de ras și chiar schiuri de apă cu bețe pentru mers pe fiord.

A construit inclusiv un automobil cu șase roți, produs între 1917 și 1919, cu suspensii revoluționare, două caroserii interschimbabile și un far central care se rotea odată cu volanul, o tehnologie preluată mai târziu de industria auto. Această idee a fost aplicată abia în anii ’60 de Citroën SM, care a introdus farurile direcționale în lumea modernă a automobilelor. Când s-a săturat să transporte zilnic autostopiștii din Oslo cu limuzina sa de unsprezece locuri, Clarin a proiectat Egoist, o mașină cu un singur loc și spațiu doar pentru o servietă. A fost o glumă inginerească, o lecție de independență livrată cu eleganță și ironie.

1930, primele femei la fabrica de legat muște din Gjøvik

Pe linia de producție tradițională, Mustad își consolida dominația în cârlige și lansa primele muște artificiale inspirate de modelele britanice. În 1930, compania Mustad avea un catalog de peste o sută de modele pentru pescuit la somon și 451 pentru păstrăv. În 1945, în fabrica din Gjøvik, peste treizeci de femei lucrau la producția manuală de muște.

În 1944, într-o Europă măcinată de război, Mustad s-a regăsit și într-un alt gest simbolic. Compania elvețiană Patek Philippe a realizat un ceas unicat pentru Clarin Mustad, Ref. 1518R, în carcasă de aur roz, cu calendar perpetuu și cronograf. Era singurul exemplar cunoscut în această configurație. Nu era doar un obiect de lux, era o declarație de poziționare în liga discretă a marilor branduri. Așa cum Rolls-Royce însemna excelență în auto, iar Patek Philippe în orologerie, Mustad ajunsese un reper global în pescuit. Ceasul a fost vândut în 2023 la o licitație Sotheby’s pentru peste 4 milioane de franci elvețieni, consolidând această aliniere de prestigiu.

În paralel, Mustad continua să fabrice cuie pentru potcoave la o scară industrială impresionantă. Acestea deserveau transportul cu cai, armatele europene, agricultura și minele de cărbune. În multe regiuni, calitatea oțelului și precizia fabricației au transformat cuiele Mustad într-un etalon de fiabilitate. În Norvegia, Europa Centrală și chiar America de Sud, fierarii foloseau aproape exclusiv aceste produse, considerate standard în meserie.

Galați, 1 mai 1948

Războiul a adus pierderi colosale. Toate fabricile Mustad din Europa de Est au fost naționalizate, odată cu căderea Cortinei de Fier care a redesenat granițele economice și ideologice ale continentului. Inclusiv fabricile Mustad și Fii din România din Galați și Timișoara și sediul din București au fost naționalizate în 1948. Aproximativ opt mii de muncitori au fost pierduți, iar compania Mustad a rămas fără două treimi din capacitatea sa de producție. Totuși, datorită unei structuri descentralizate, în care fiecare fabrică funcționa autonom, Mustad a reușit să supraviețuiască și să se repoziționeze din nou pentru o nouă etapă de expansiune.

1948–1977 – Reconstrucție Mustad, pescuit industrial, Autoline, Hoofcare și începutul globalizării moderne

După al Doilea Război Mondial, Mustad se regăsea într-o lume transformată, dar nu fără resurse. Deși pierduse aproape toate fabricile din Europa de Est, grupul a reușit să își păstreze centrul operațional în Gjøvik și o parte importantă din rețeaua globală de distribuție. Această perioadă a fost una a reconstrucției, în care Mustad a mizat pe adaptabilitate și pe diversificarea produselor pentru a-și asigura viitorul.

În anii ’50 și ’60, Mustad începe să investească în tehnologii pentru pescuitul industrial. La nivel industrial, Mustad nu și-a abandonat tradițiile. Producția de cuie pentru potcoave a continuat neîntrerupt și a cunoscut chiar un reviriment în contextul agriculturii mecanizate și al nevoilor armatei. Cuiele Mustad erau apreciate pentru rezistență și echilibru, iar în multe țări, fierarii profesioniști considerau standardul Mustad ca referință absolută. În această perioadă, compania a pus bazele a ceea ce avea să devină ulterior o divizie cu identitate proprie: Mustad Hoofcare, specializată în unelte, cuie și produse pentru îngrijirea copitelor. Această ramură a cunoscut o extindere constantă și va deveni, în deceniile următoare, o forță industrială separată, activă în peste 100 de țări și susținută de o rețea globală de fierari și specialiști veterinari.

În paralel, în 1970, compania trece de la forma de parteneriat familial la statutul de societate pe acțiuni sub numele O. Mustad & Søn AS. Aceasta era o mișcare strategică menită să faciliteze investițiile externe și restructurarea internă. În 1972, compania lansează sistemul Mustad Autoline, o revoluție în pescuitul comercial. Sistemul permite pescuitul automatizat cu paragate și cârlige montate pe fire lungi, reducând considerabil nevoia de forță umană și crescând eficiența. Acest tip de pescuit cu „linie automată” va ajunge să domine industria în deceniile următoare, cu Mustad în poziția de lider global.

Anii postbelici au fost marcați și de o serie de decizii importante în ce privește portofoliul de produse Mustad. Treptat, compania a început să renunțe la linii de producție mai puțin profitabile, precum cea de șuruburi și cuie clasice, pentru a se concentra pe nișe de piață unde excela, respective potcoave și pescuit. În această perioadă, Mustad începe și procesul de externalizare, explorând piețele asiatice pentru costuri mai reduse și acces la forță de muncă specializată.

Un alt punct de referință îl reprezintă dezvoltarea în 1973 a unui centru regional în Singapore și, ulterior, o fabrică dedicată cârligelor de pescuit sportiv și industrial. Această mutare va deschide calea către alte investiții internaționale, inclusiv în Brazilia, Portugalia și Filipine. În paralel, Mustad își consolida poziția în America de Nord, unde piața pescuitului sportiv cunoștea o explozie de popularitate. La finalul anilor ’70, Mustad nu mai era doar un producător de cârlige de pescuit și cuie de potcoave, devenise un simbol industrial norvegian, prezent pe toate continentele, cu o rețea logistică solidă, inovații tehnice în desfășurare și o cultură organizațională care punea accent pe excelență, tradiție și adaptabilitate.

1977–2001 – Transformările Mustad Fishing, renașterea globală a brandului de cârlige și pescuit sportiv

 În 1977, Mustad trecea printr-o reconfigurare istorică, divizându-se în două entități specializate: Mustad Industrier AS, axată pe articole industriale, inclusiv cuie de potcoavă, potcoave, pile, raspe și alte produse pentru îngrijirea copitelor (Hoofcare), și Mustad International Group BV, ramura dedicată cârligelor de pescuit. Această restructurare urmărea eficiența operațională într-un context economic global aflat în plină schimbare.

Torill Kolbu 1994

Pe măsură ce costurile de producție creșteau în Europa de Vest, Mustad și-a extins activitatea în Asia. După deschiderea centrului regional și fabricii de cârlige din Singapore, a urmat o unitate pentru muște artizanale în Filipine, iar din 2001, de o fabrică în Wuxi, China. Această mutare strategică a fost dublată de un program de instruire ambițios. În 1994, Torill Kolbu, campioană mondială la legat muște, a fost recrutată pentru a instrui personalul din Manila. Aceasta a marcat renașterea Mustad Flies, o linie de produse de elită în pescuitul sportiv.

În paralel, compania s-a extins în America de Sud, deschizând o fabrică modernă în Porto Alegre, Brazilia, și o unitate în Portugalia, pentru piața sud-vest europeană. În 1995, Mustad a renunțat la diviziile de margarină (cumpărată de compania Rama) și cafea, produse distribuite decenii întregi pe tot globul. A fost o întoarcere la esență: metal, inovație și pescuit.

Portofoliul companiei a fost redefinit. Mustad s-a retras total din domeniul șuruburilor și produselor tradiționale metalurgice, concentrându-se pe dezvoltarea gamei Mustad Autoline (dedicată pescuitului industrial pe scară largă), pe Hoofcare și pe inovația în cârlige. Până la finalul anilor ’90, Mustad devenise un brand global, activ în peste 130 de țări.

1991 Arrow International

Expansiunea a inclus din nou Europa Centrală și de Est. După 1991, compania Arrow International a devenit importator oficial, astfel Mustad a revenit în România prin magazine, târguri, competiții și comunități de pescari, fiind recunoscut ca standard de calitate. Mustad își regăsea astfel locul pe piața românească, într-o formă nouă, dar cu aceeași autoritate construită în decenii. Devenise nu doar un brand de cârlige, ci o prezență culturală în comunitățile de pescari, în țară și în lume.

Trofeul Mustad, cunoscut internațional sub numele de Golden Hook, a fost lansat în 1967 ca un proiect global de promovare a pescuitului sportiv responsabil. Desfășurat în peste 30 de țări, trofeul recompensa anual cele mai bune contribuții vizuale din lumea pescuitului, de la fotografii cu capturi eliberate până la povești despre relația omului cu natura.

1992 Arrow International

În România, competiția a fost introdusă în anii ’90 și s-a transformat rapid într-un reper pentru comunitatea pescarilor sportivi. Sub patronajul Mustad și Arrow International, concursul a fost promovat timp de două decenii în reviste precum Pescar Modern, Aventuri la Pescuit, SuperPescar sau Pescuitul Pentru Toți, și mai târziu online pe PVTV. Chiar dacă presa scrisă a dispărut, Trofeul Mustad rămâne și astăzi un simbol al pescuitului responsabil, fiind printre primele competiții din Europa Centrală și de Est dedicate promovării spiritului catch & release.

2001–2025 – Vânzare, repoziționare globală și extindere în universul pescuitului modern

În 2001, Mustad (divizia de pescuit) a fost vândută de familia fondatoare către grupul norvegian de investiții NLI Utvikling, redenumit ulterior Ard, un fond cu misiunea de a transforma companiile achiziționate în lideri ai industriei. În urma acestei tranzacții, divizia de cârlige Mustad Fishing a fost separată de Mustad Hoofcare, care a rămas în proprietatea familiei Mustad, ajunsă deja la a șaptea generație. În prezent, din punct de vedere financiar, Hoofcare produce un volum de produse comparabil cu cel al Mustad Fishing și activează în peste 100 de țări.

În 2019, Mustad Fishing și-a consolidat poziția ca lider global în pescuit, extinzând portofoliul cu achiziția brandurilor Live Target (năluci și voblere realiste) și Tuff Line (fire textile). Astfel, Mustad a intrat în zona de soft plastics, voblere, cuțite de filetat, bagaje, haine tehnice și accesorii de pescuit premium. A fost o transformare strategică: dintr-un producător de cârlige, Mustad a devenit un furnizor complet pentru toate stilurile și nivelurile de pescuit sportiv și comercial.

În 2025, Mustad rămâne lider global în producția de cârlige și echipamente conexe, prezent în peste 160 de țări. Brandul acoperă toate disciplinele pescuitului, sportiv, marin, industrial sau de agrement și integrează sustenabilitatea în toate procesele sale, de la fabricație la ambalare.

Povestea Mustad este un exemplu unic de reziliență, inovație și influență globală. De la o roată de apă pe râul Hunnselva până la fabrici din China și competiții de pescuit în România, Mustad a redefinit ce înseamnă să fii lider într-o industrie centenară. Cu fiecare cârlig, Mustad leagă trecutul industrial de prezentul digital și de viitorul sustenabil al pescuitului global.

În România, după 35 de ani, colaborarea cu Arrow International cu Mustad Fishing continuă. Pe lângă distribuția de cârlige Mustad, Arrow a promovat constant produsele Mustad Fishing în rândul pescarilor români, susținând competiții, evenimente și etica catch & release.

Astăzi, fiecare cârlig Mustad leagă meșteșugul trecutului cu viitorul pescuitului modern, de pe apele Norvegiei până în România. Peste 10.000 de repere Mustad Fishing vă așteaptă în portofoliul Arrow International: cârlige, jiguri, muște artizanale, năluci, fire, cuțite de filetat, bagaje, lansete și accesorii pentru toate stilurile de pescuit. Această gamă în continuă dezvoltare și inovare reflectă aventura industrială începută cu apă și fier, continuată cu margarină, automobile, scutere, sobe, schiuri de apă, cârlige performante și multe alte invenții care au revoluționat o lume întreagă.

 

Bibliografie „Istoria cârligelor de pescuit Mustad”:

Daca ti-a placut, apreciez orice SHARE

Andy Arif

https://andyarif.ro

Pescuitul este o joaca frumoasa, atunci mai ales atunci cand o iei in serios. Copil de pescar, tata de pescar, prieten de pescar, povestitor, calator, iubitor de natura, visator in aceasta minunata lume a pescuitului. Fie ea vorbita, scrisa, foto, video sau online.

Postari asemanatoare

lasa un raspuns

ro_RO
Powered by TranslatePress
Blog Aventuri La Pescuit cu Andy Arif
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.